Week 4

9 maart 2019 - Pembroke, Malta

Maandag 25 februari

Vandaag moest ik weer naar stage, dus betekende weer dat mijn wekker om 5:30 af ging. Dit keer ging ik met de bus naar stage omdat ik niet zoveel zin had om te lopen. In de morgen begonnen we natuurlijk weer met de overdracht en daarna werd er gezegd met wie ik mee moest lopen, dit keer was het echt druk op de afdeling. Alle kamers waren vol, dus 18 patiënten. Deze dag was vooral veel mensen naar de CT-scans, MRI-scans, röntgenfoto's brengen. Vandaag vond ik het niet zo'n hele leuke dag omdat er een collega was die de hele dag op mij en Maartje zat te zeuren dat we elke keer dingen niet goed deden terwijl het ons gewoon zo is geleerd en soms vraagt ze mij iets om te doen maar dan heb ik het niet goed verstaan omdat ze echt heel snel praat en dan vraag ik of ze het kan herhalen maar dan loopt ze al weg. Ik kom dus later terug en vraag nog een keer wat ik nou moet doen, gaat ze zuchten en dan doet ze het op gegeven moment zelf maar terwijl ik dan denk van ja als het mij nu uitlegt dan weet ik het voor de volgende keer. We werden ook continu door haar in de gaten gehouden, we moesten een meneer naar beneden begeleiden voor een test voor zijn luchtwegen maar het duurde best lang in de wachtkamer voordat we aan de beurt waren, uiteindelijk konden we naar binnen in de kamer en even later kwam zij ons checken waar wij dus bleven. De hele dag ging het zo'n beetje door en kwam later achter dat zij helemaal geen verpleegkundige is maar een verzorgende, ze had dus helemaal niks over ons te zeggen maar eerder onze begeleiders. Later hadden we aan de begeleiders gevraagd hoe we het doen en hun reageerde heel positief en dat we niet zoveel van haar moesten aantrekken omdat ze tegen iedereen zo reageert, niet alleen tegen ons. Daar was ik wel blij om, om dat te horen. Ik was ook veel later dan 7 uur vrij, rond kwart voor 8 kon ik uiteindelijk naar huis terwijl de rest van de studenten al naar huis waren. Ik was nog bezig met een mevrouw, ik moest die brengen naar beneden voor een echo van haar hart. Dat was nog best interessant om te zien, ook hoorde je er geluiden bij hoe het hart aan het kloppen was. Maar die echo duurde best lang dus opgegeven moment was het al half 8. Ik heb mij daarna omgekleed en naar huis toe gelopen, toen ik thuis kwam had mijn kamergenoot eten voor mij gemaakt. Wat ik echt super lief van haar vond en ze vroeg helemaal hoe mijn dag was. Ik was dat dus totaal niet gewend omdat ik mijn vorige appartement dat helemaal niet werd gevraagd. Ik heb toen lekker gegeten en daarna nog even gebeld en wat video's bekeken.

Dinsdag 26 februari

Vandaag was ik lekker een dagje vrij, was van plan om vandaag niet zoveel te doen omdat ik best wel erg moe was nog. In de ochtend heb ik lekker rustig aan gedaan, beetje filmpjes gekeken en ontbijt gemaakt. Later heb ik even wasjes gedraaid. In de middag ben ik weer even naar de Lidl gelopen, daar mijn boodschappen gehaald. Ben nog steeds zo blij dat hier een Lidl is , alles is daar gewoon veel goedkoper dan in de andere supermarkten. Rond 5 uur ben ik naar Lisa haar werk toe gelopen, daarna gingen we samen naar Sliema om even wat te winkelen. In de avond hebben we gezellig een hapje gegeten in Sliema, we hadden beide risotto gekozen. Was echt super lekker en gezellig, we hadden weer veel gepraat over van alles. Na het eten liepen we naar de bushalte maar natuurlijk liepen we eerst verkeerd dus we hadden een beetje omgelopen. Uiteindelijk was ik weer thuis, ging nog even bellen met Sam en daarna alweer slapen omdat ik de volgende morgen er weer vroeg uit moest.

Woensdag 27 februari

Mijn wekker ging alweer om 5:30 af deze morgen, ik ben er nu wel aan gewend dat ik er zo vroeg uit moet gaat mij steeds makkelijker af dan eerst. Ik heb dit keer weer de bus gepakt naar het ziekenhuis. Gelukkig was die ene mevrouw van maandag er niet, daar was ik al erg blij mee. De hele dag heb ik weer met iemand mee gelopen en meegekeken en soms mocht ik ook wat dingen doen. Heb deze dag niet heel veel meegemaakt, beetje weer de dingen gedaan die ik de laatste tijd al heb uitgelegd wat ik moet doen. Het was dit keer ook erg rustig op de afdeling, was niet zoveel te doen. Later in de middag zeiden ze tegen Maartje en mij van doe jullie maar de parameters en daarna mogen jullie naar huis. Dus om kwart voor 6 mochten we al naar huis wat wel echt fijn was. Ik ben dit keer lekker gaan lopen naar mijn appartement omdat ik toch eerder vrij was en niet heel erg moe was. Toen ik thuis was heb ik lekker een eitje voor mijzelf gemaakt met wat groentes erbij, in de middag had ik natuurlijk al warm gegeten dus eet ik in de avond gewoon brood. Daarna heb ik weer wat series gekeken op mijn laptop en weer even met Sam gebeld. Ik ging wel weer op tijd slapen omdat ik de volgende dag weer wat leuks ging doen met Lisa.

Donderdag 28 februari

Vandaag kon ik wel een beetje uitslapen tot 9:00 uur ongeveer, was al wel eerder wakker omdat de schoonmaakster mijn kamer binnenkwam maar ze zei toen tegen mij ik kom later wel weer terug. Om kwart over 10 ben ik naar Lisa toe gelopen, vandaag gingen we naar een ander eiland naar Gozo. We hebben dichtbij Lisa haar appartement de bus gepakt die naar IC- cirkewwa ging, vanaf daar moet je de boot pakken om naar Gozo te kunnen gaan. Het was ongeveer een uurtje in de bus en toen waren we er. We moesten eerst een ticket kopen voor de boot en daarna konden we de boot op maar wat het gekke was dat je aan niemand je kaartje hoefde te laten zien die je had gekocht voor de boot. Het was ook echt heerlijk weer, de zon scheen lekker. Op de boot konden we ook een beetje een ander eiland zien, de comino eiland. Dat zag er echt mooi uit. Na ongeveer 20 minuten waren we op het eiland Gozo, vanaf daar hebben we gewoon zomaar een bus gepakt waar de meeste mensen ook in gingen, het ging de kant op naar Victoria is de hoofdstad van Gozo. Toen we daar aan kwamen gingen we wat rond lopen door Victoria, was echt super mooi daar en je had daar ook echt mooi uitzicht over Gozo. Later hebben we daar ook even geluncht, het eten viel daar een beetje tegen wat wel jammer was want het was helemaal niet duur. Daarna hebben we weer de bus gepakt om naar een heel mooi strand te gaan, de Ramla bay. Natuurlijk hadden we weer eerst een verkeerde bus gepakt, dus zijn we later er maar uitgestapt en toen de goede bus ingestapt. Voor dit eiland merk je dat je echt wel een auto of een quat moet hebben omdat hier de bussen je niet overal heen brengen, we moesten namelijk nog een stukje lopen om naar de Ramla bay te kunnen gaan. Uiteindelijk daar aangekomen en het was echt een super mooi stand, je zag zelfs al mensen zwemmen terwijl het maar ongeveer 16 graden was. We hebben hier even foto's gemaakt en daarna wilde we naar boven lopen om bij de top te komen maar dat was een heel gedoe. Ik zag al wat mensen daar boven lopen, dus ik dacht oh dat kunnen wij ook prima. Het was toch moeilijker dan wij dachten want we zagen het pad niet meer waar alle mensen liepen dus we gingen een heel andere kant op. We liepen door moestuintjes van andere mensen door maar het zag er allemaal verlaten uit, uiteindelijk zagen we een huisje maar in de huisje zagen we een touw hangen met een soort hoofd er aan. We schrokken natuurlijk en rende heel snel weg, het leek net zo'n horror film. Het was echt een heel gedoe om helemaal boven te komen en ook een beetje gevaarlijk, we zeiden beide tegen elkaar dat we hier nog niet dood willen gaan haha. Op gegeven moment moesten we nog een stukje lopen en uiteindelijk waren we er waar we graag wilde zijn. Het plekje had daar echt een super mooi uitzicht over de Ramla bay, was echt mooi daar natuurlijk ook weer foto's gemaakt. Daarna kwamen er wat hangjongeren dus toen zijn we maar weggegaan. Ongeveer 30 minuten moesten we terug lopen om naar een bushalte te gaan, onze voeten waren echt helemaal kapot. Dit keer liepen we wel gewoon over een normale weg. We namen de bus terug naar de boot, we wilde daar ergens een hapje eten maar er was daar echt helemaal niks. We hadden echt zo'n trek door die wandeling, we hadden toen maar wat kleins op die boot gekocht en hadden we besloten om in St. Julians wat te eten. Op de boot kon je heel mooi de zonsondergang zien. Later hebben we de bus teruggepakt naar St. Julians wat ook weer fout ging want Lisa zei ja we kunnen nog wel een stukje verder maar toen reed de bus een heeel stuk verder, dus we stapte weer uit en namen de bus weer terug waar we eigenlijk hoorde te zijn. In St. Julians hebben wij beide weer lekker pizza gegeten, we hebben daar ongeveer een uurtje gezeten en daarna wilde we beide weer terug naar huis omdat we echt moe waren van de dag. Onderweg hebben we ook nog een ongeluk gezien voor onze ogen, wij wilde oversteken en toen gaf die meneer in de auto aan dat we voor mochten gaan. Dus wij waren overgestoken en 10 seconde later hoorde wij keihard een meisje gillen en we keken achterom en zagen die zelfde meneer in die auto die ons voorrang gaf en we zagen een meisje onder zijn auto liggen, haar been lag onder de auto. Die meneer had eerst niet door dat haar been onder zijn auto lag dus iedereen zat naar hem te schreeuwen dat die met zijn auto weg moet, hij reed dus achteruit en toen hoorde je weer heel hard dat meisje gillen. Dat was echt verschrikkelijk om te zien, heel veel mensen gingen al om haar heen staan en 1 meisje riep ik ben een dokter ik ben een dokter. Dus die hielp haar en iemand anders had al de ambulance gebeld dus Lisa en ik besloten maar om weg te gaan omdat er al te veel mensen stonden. We waren allebei nog een beetje in shock. Uiteindelijk ben ik thuis gekomen en mij toen klaargemaakt voor bed, was echt super moe en de volgende dag moest ik weer werken.

Vrijdag 1 maart

Vandaag moest ik weer een dagje werken. Het was best een leuke en een gezellige dag met iedereen, heb weer de dingen moeten doen die ik de afgelopen weken al steeds moet doen. Verder niet heel veel bijzonders meegemaakt op mijn werk. Er waren geen spoedgevallen of mensen die iets heel ergs hadden. Om half 7 mochten we weer naar huis en daarna ging ik meteen door naar Lisa omdat het Lisa haar laatste avond was in Malta, wat ik echt super jammer vond. Heb echt een leuke tijd met haar gehad en leuke dingen met haar gedaan. We hebben samen lekker pizza gegeten met een wijntje erbij, was erg gezellig. Rond 9 uur ging ik weer naar huis omdat ik best moe was maar kreeg ook nog een afscheidscadeautje van Lisa, een overlevingspakket voor Malta er zat chocolade koekje in die ik echt lekker vind, Nederlands drankje, Chips, thee die Lisa altijd dronk en daarbij had ze allemaal dingen opgeschreven zoals van als je Nederland een keer mist of als je mij mist. Was echt super lief. Toen ik thuis kwam ben ik weer gaan slapen omdat ik echt moe was en ook hoofdpijn had.

Zaterdag 2 maart

Vandaag moest ik weer naar mijn werk, weer een lange werkdag draaien. Maartje was helaas ziek dus stond er dit keer alleen voor. Was uiteindelijk niet zo erg omdat nu echt alle aandacht naar mij toe ging, dus had genoeg te doen en verveelde mij niet. Heb weer veel dingen geleerd die ik eerst nog niet wist. Het was ook wel weer een rustig dagje omdat veel patiënten weer naar huis toe gingen dus later op de dag was er weer niet veel te doen. Om 7 uur mocht ik weer naar huis, was wel weer echt moe van deze dag omdat er veel van mij werd gevraagd of ik daar heen kon en weer daarheen maar wel een leuke en leerzame dag. Thuis heb ik weer lekker een eitje gegeten en weer wat series bekeken, had even een rustig avondje ook omdat ik echt moe was door van alles. Ik ging weer een beetje op tijd slapen.

Zondag 3 maart

Vandaag was ik weer lekker een dagje vrij, in de morgen weer lekker rustig aan gedaan. Rond de middag ben ik naar St. Julians stad gegaan beetje in winkels gekeken en oorbellen gekocht omdat ik de mijne kwijt was. Daarna ben ik naar een supermarkt gelopen om aardappelen, spinazie en een hamburger te halen omdat ik dat die avond wilde koken. Later was ik weer aangekomen in mijn appartement, heb toen even een beetje de vloer schoongemaakt van mijn appartement omdat dat echt heel erg vies was. Rond 6 uur ben ik begonnen met eten koken en heb gevraagd of mijn kamergenoot wilde mee eten want had ook aan haar beloofd dat ik een keer voor haar ging koken. Het was echt een puur Nederlands gerecht voor haar, ze had het nooit eerder gegeten maar ze vond het echt super lekker daar was ik wel echt blij mee en ook leuk om te zien. In de avond heb ik nog lekker rustig aan gedaan en daarna weer gaan slapen.