Week 5

20 maart 2019 - Mellieħa, Malta

Maandag 4 maart

Vandaag was ik weer lekker een dagje vrij, heb weer uitgeslapen en in de ochtend lekker rustig aan gedaan. Daarna ben ik wat gaan rondlopen bij het strand en daar even gezeten, het was namelijk best lekker weer. Op de terug weg naar het appartement heb ik nog wat aantal boodschapjes gedaan. Toen ik in mijn appartement kwam heb ik nog even mijn was opgehangen die nog in de wasmachine zat. Daarna heb ik nog even filmpjes gekeken op mijn laptop en even later begonnen met koken. Dit keer ging ik kip tandoori maken, was erg goed gelukt maar was er wel even een tijdje mee bezig. In Nederland heb je vaak dat je uit een pakje kan koken, hier heb je dat helaas niet dus moest alles echt vers maken. Was wel blij dat het goed gelukt was. In de avond heb ik weer even met Sam gefacetimed en daarna weer lekker ging ik weer lekker op tijd slapen omdat ik de volgende dag weer moest werken.

Dinsdag 5 maart

Vandaag moest ik weer naar mijn stage toe, was weer lekker vroeg. Ik ging weer met de bus heen, dat scheelt wel weer 15 minuten dus kan dan 15 minuten langer slapen. Maartje een andere Nederlands meisje die voelde zich nog steeds niet lekker en werd uiteindelijk ook door onze begeleider naar huis gestuurd omdat ze anders aan andere patiënten kan doorgeven. Vandaag op stage was een hectische dag. Ik had een patiënt die in de morgen zich nog echt heel goed voelde en nog niks aan de hand was, je kon nog gewoon met die meneer praten. Even later kwam ik bij die meneer voor de medicijnen maar hij zat helemaal moeilijk te ademhalen, heel erg zweten en kon niet meer goed tegen mij praten. Ik ging meteen kijken wat zijn oxygen was en die was 35%, veelte laag dus. Heb op de alarm bel gedrukt dat er iemand bij moest komen maar ik weet dat dat in dit ziekenhuis super lang duurt tot er iemand komt, ik heb toen zelf meteen gehandeld en bij die meneer zuurstofmasker over zijn gezicht gedaan en het aangesloten aan de oxygen. Uiteindelijk kwam er iemand en heb toen verteld wat er gebeurd was, ze zei tegen mij dat ik goed had gehandeld en dat het heel raar was dat het ineens zo slecht ging met die meneer. Daarna werd er allemaal onderzoeken bij hem gedaan zoals bloedprikken, scan gemaakt van zijn borst en de dokter kwam langs. Ik moest de hele tijd bij die meneer blijven om hem in de gaten te houden omdat er nog geen familie was, uiteindelijk kwamen er vrienden van hem en die hielden hem in de gaten. Iedereen was verbaasd dat het zo ineens kon omschakelen dat het slecht met hem ging. Verder liep de dag daarna weer goed en moest gewoon weer mijn werk doen die ik altijd moet doen. Ik mocht weer iets eerder naar huis rond half 7, dus dat was wel weer lekker. Toen ik thuis kwam heb ik een boterham met ei gemaakt en even mijn series gekeken. Ben daarna weer vroeg gaan slapen omdat ik de volgende dag weer van 7 tot 7 moest werken.

Woensdag 6 maart

Vandaag moest ik weer naar mijn stage. Dit keer was Maartje wel weer beter, dus was niet meer alleen op de afdeling als stagiaire. Vandaag liep ik met een man mee en hij was echt super aardig, ik mocht van hem alles doen qua verpleegtechnische vaardigheden als ik er maar zeker van wist dat ik het kon anders mocht het niet en ging die het uitleggen en daarna mocht ik het dan wel zelf doen. Er ging natuurlijk ook weer iets fout zoals altijd wanneer ik wat zenuwachtiger ben, ik moest een medicijn in een infuuszak spuiten maar ik zette die naald niet recht er in dus ging die krom staan. Hij zei ja geeft niet en pakte toen een nieuwe naald en ik probeerde het opnieuw en toen lukte het wel, even later kwamen we er achter dat de infuuszak daardoor lek was. Dus we moesten helemaal overnieuw beginnen, gelukkig bleef hij heel kalm en zei dat het geen probleem was. Heb toen alles weer overnieuw gedaan en toen ging het goed. Daarna mocht ik dus bij de patiënt de infuuszak aansluiten, dat ging gewoon prima. Verder verliep de dag goed en die meneer van gisteren waar het ineens slecht mee ging, ging het nog steeds slechter mee. Hij kon niet meer zonder zuurstof en lag er ook niet meer goed bij. In de loop van de dag moesten we ook weer de parameters doen samen met Maartje. Om half 7 mochten we weer naar huis, ben weer lopend naar huis gegaan. Thuis heb ik toen het kliekje van maandag opgegeten, dus hoefde niks te koken. In de avond heb ik weer met Sam gebeld en even mijn series weer gekeken. Ging wel weer vroeg slapen want was erg moe.

Donderdag 7 maart

Vandaag had ik weer mijn rustdagje, was weer lekker vrij. In de ochtend heb ik mijn wasjes gedraaid en ontbijt voor mezelf gemaakt en tussendoor weer lekker series gekeken. Mijn huisgenoot was druk bezig in de keuken met koken, het was zijn laatste dag hier dus hij had allemaal mensen uitgenodigd om bij hem in zijn appartement te eten. Hij had mij ook uitgenodigd. Het was weer erg lekker weer dus in de middag ben ik weer naar het strand gelopen en een fruit smoothie gekocht en daar lekker opgedronken. Toen ik daar zat heb ik een tijdje met Lise gebeld, was erg gezellig om met haar bij te kletsen. Toen ik weer thuis kwam heb ik nog even een film gekeken en rond 7 uur begon dat afscheidsdiner van mijn huisgenoot, er stond allemaal Koreaans eten op tafel zag er echt super goed uit. Mijn kamergenoot zei tegen mij dit moet je echt proberen, is niet zo heel pittig. Ik zeg ja is goed, ga het zo proberen. Even later kwam er nog iemand anders bij en probeerde dat en zei toen oeeeh dit is wel echt super pittig, ik zeg zo tegen mijn kamergenoot beetje pittig? ga het nu echt niet proberen toen zei ze tegen haar vriendin van waarom zei je dat nou? Isa moest dat proberen en nu doet ze dat niet meer. Even later had ik het wel geprobeerd maar het was echt super pittig, mijn tong stond in brand en iedereen moest lachen natuurlijk daarom omdat ik dat totaal niet gewend ben. Het was een erg gezellig avond maar moest helaas wel weer vroeg naar bed omdat ik de volgende dag er weer vroeg uit moest voor stage.

Vrijdag 8 maart

Vandaag moest ik weer naar mijn stage, kon er s' morgens moeilijk uit omdat ik niet heel goed had geslapen. Was die avond nog veel lawaai waardoor ik niet goed in slaap kwam maar dat maakte niet uit. Toen ik op stage kwam kreeg ik te horen dat die meneer was overleden waar het ineens zo slecht mee ging, dat is dus best snel gegaan en ze wisten nog steeds niet precies wat die nou ineens had. Ook kreeg ik te horen vandaag dat ik mee mocht kijken bij een operatie van een knie, daar had ik dus wel erg zin in. Ik moest dus bij die mevrouw die werd geopereerd aan de knie allemaal vragen stellen voordat ze geopereerd werd. Ik werd eerst door mijn begeleider begeleidt hoe dat precies in elkaar zat en wat ik dus allemaal moest vragen daarna mocht ik naar die mevrouw om die vragen te stellen. In Nederland doe je dat vaak 2 weken van tevoren maar hier doe je dat een paar uur van tevoren, dus dan zie je vaak al het verschil. Daarna hebben we haar geholpen met wassen en aankleden voor de operatie omdat ze dat zelf niet meer kon door haar knie. Om half 5 moesten we die mevrouw naar de operatiekamer brengen, ik had mijn begeleider gevraagd of Maartje ook mee mocht kijken en dat mocht. We hadden toen daar ons helemaal omgekleed in operatie kleding, zag er echt leuk uit. We stonden daar even een tijdje te wachten en op gegeven moment kregen we te horen dat er maar 1 iemand mee mocht naar de operatie omdat het anders toch echt te druk werd. Maartje wilde steen, papier, schaar gaan doen maar dat vond ik echt onzin om te doen en een beetje raar ook want ik doe dat namelijk niet meer. Op gegeven moment heb ik toen maar gezegd van ja ga jij dan maar omdat ik merkte dat het echt niet uit haar zal komen, vond het eerst wel vervelend omdat ik de hele dag met die mevrouw bezig ben geweest en mij erin had verdiept en dat het toen ineens niet meer doorging. Ik heb mij weer omgekleed en naar mijn afdeling gelopen, mijn begeleider was ook wel teleurgesteld. Heb toen daarna de parameters gedaan bij de patiënten en ook bij iemand de venflon eruit gehaald. Om 7 uur mochten we weer naar huis, daar was ik wel erg blij mee omdat het toen steeds dichterbij kwam dat Sam zal komen. Thuis heb ik weer een eitje gegeten en lekker rustig aan gedaan, ook had ik een beetje mijn koffer ingepakt voor de volgende dag omdat Sam zal komen en we in een hotel gingen slapen. Had nog even met Sam gebeld en daarna weer gaan slapen.

Zaterdag 9 maart

Vandaag werd ik blij wakker, want Sam kwam vandaag naar mij toe. Zat daar echt al weken op uit te kijken. In de ochtend heb ik weer lekker rustig aan gedaan, mijn koffer verder ingepakt en had mijn reisblog nog even online gezet voordat ik wegging naar het vliegveld. Rond 1 uur ging ik weg uit mijn appartement en had toen om half 2 de bus gepakt want rond 3 uur zal Sam landen. Ik was daar nog best vroeg, dus moest echt een tijdje wachten. Uiteindelijk om half 4 kwam die, was zo blij. We hebben toen even geknuffeld en daarna de taxi gepakt naar het hotel, dat was nog wel een stukje rijden ongeveer 40 minuten. In de taxi hebben Sam en ik nog even bijgepraat. Eenmaal in het hotel aangekomen waren Sam en ik echt blij verrast want het zag er allemaal zo goed en luxe uit. De kamer zag er ook echt super uit en we hadden uitzicht op de zee wat ook erg mooi was. We hebben daarna ons even opgefrist en toen in ons straatje van het hotel ergens een hapje gegeten, we hadden beide pasta en het was erg lekker. Maar er zat echt niemand in dat restaurant dus dat vonden we een beetje raar maar later werd het duidelijker want het personeel zeiden tegen ons dat het hun eerste dag was dat ze open waren en dat wij dus de eerste gasten waren. Vonden we wel grappig om te horen. We zijn die avond een beetje op tijd gaan slapen omdat wij beide erg moe waren.

Zondag 10 maart

De wekker ging om 9:00 uur want het ontbijt was tot 10:30. We hadden ons klaargemaakt voor het ontbijt en toen daarna daar heen gelopen. Het ontbijt zag er ook echt super uit, je had echt verschillende dingen waar je iets van kon pakken. Na het ontbijt hadden we ook even een kijkje genomen bij het zwembad, sportschool en de sauna, zag er ook allemaal goed uit. We hadden besloten om vandaag naar blue Lagoon en de comino eiland te gaan omdat het echt super lekker weer was. We moesten even wachten op de bus die naar de ferry ging, Sam vond de bus maar niks omdat het super druk was want veel mensen gingen natuurlijk die kant op omdat het echt lekker weer was. Toen we daar waren hebben we een ticket gekocht om naar blue lagoon te gaan met de boot. De boot werd ook echt volgepropt met mensen, zoveel gingen daar dus heen. Op de boot was het wel erg koud nog door de harde wind, eerst ging de boot nog langs mooie plekken bij grotten. Was erg mooi om te zien. Daarna gingen we echt naar blue lagoon en het zag er echt zo mooi uit, echt super blauw was het water. Sam vond het ook helemaal geweldig. We werden dus afgezet bij blue lagoon met de boot en daarna mocht je zelf het eiland gaan verkennen, dat deden Sam en ik dus ook. We gingen helemaal wandelen naar de top waar je echt super mooi uitzicht had, opgegeven moment kregen wij het ook echt warm door het wandelen en de zon scheen echt volop was geen wolkje in de lucht. Later zijn we weer terug gelopen naar blue Lagoon en daar nog even gezeten. Toen kwam de boot weer aan om terug te gaan, dit was een andere boot en die ging echt veel harder. We waren er zo weer in 10 minuten, vanaf daar hebben we weer de bus teruggepakt naar het hotel. In het hotel hebben we wat snacks gegeten omdat we beide echt trek hadden en daarna gingen we nog even uitrusten. Rond half 5 gingen we naar de popeye village, dat zijn allemaal kleine schattige huisjes en we gingen daar ook heen voor de zonsondergang. We hebben daar weer geklommen, vooral Sam die vindt dat helemaal geweldig. Later gingen we lopend terug naar het hotel wat nog best een stukje was achteraf, we dachten dat het wel meeviel maar doordat je alleen maar omhoog loopt was het wel zwaar. We hadden genoeg gelopen dus die dag. Toen we er eenmaal waren hebben we weer ergens wat gegeten wat dichtbij ons hotel was. Sam had een pizza en ik pasta zalm met een blue lagoon cocktail, was erg lekker maar we zaten allebei daarna vol. In het hotel hebben we nog even in het bad gelegen en daarna in bed wat filmpjes gekeken. We gingen weer vroeg slapen want we waren beide echt moe van de dag wat wel echt super leuk was